eat too much


kecoh satu dunia sekarang pasal kekurangan makanan asas. terutamanya beras yang menjadi makanan ruji penduduk negara-negara di Asia terutamanya. tak payah la cakap pasal macam mana orang semua panik sebab takot tak cukup makan seluruh dunia, cerita pasal orang kat Rembau ni pun dah cukup untuk menunjukkan betapa gilanya orang sekarang pasal isu makanan tak cukup ni. beberapi hari lepas, aku teman Mama (my grandma) ke kedai nak beli beras. dia terus panik sebab orang kedai tu tak bagi Mama beli beras lebih dari 2 kampit. Mama terus macam nak gila. terus dia ke semua kedai termasuk pasaraya nak buat bekalan stok beras setahun. waktu itu juga, aku rase ada la dalam 5 kali atau lebih dia cakap statement ni. "Mama risau ni Dik, Mama rasa macam zaman Jepun. nak makan apa la anak cucu cicit Mama ni ha. Ya Allah, risau Mama ni Dik. Mana nak cari beras ni. Makan ubi kayu la kita. tak kira la mahal macam mana pun kita beli je. duit boleh cari."

aku tau ni satu isu yang serius. betul. sebab kalau tak de beras cam ne nak makan nasi? tak leh a nak makan nasi goreng pataya lepas ni. tapi di sudut kecil hati aku rase nak gelak tengok Mama yang kalut terlebih. aku macam nak berseloroh je dengan berkata "apa kata kite tanam padi ke ubi ke belakang rumah. buat stok". tapi aku takot Mama bagi aku makan selipar jepun dia. so baik takyah buat pasal. Mama orang besar Rembau. mana boleh lawan.

ikut ape yang aku baca la kan. orang salahkan banyak faktor sebab kekurangan makanan ni. satu, orang sekarang makan banyak tak hingat. we eat more than it produces. lagi, dah la keadaan cuaca yang kureng baik menyebabkan tanaman tak menjadi. lagi, orang muda yang kureng berminat dengan sektor pertanian tapi lebih suke cenderong dalam bidang nyanyian dan lakonan menyebabkan tak ramai yang nak keje tanam padi. lagi, bencana alam la dan perang la menyebabkan demand untuk makanan lebih banyak dari production.

bagi mereka yang bertubuh "besar" seperti aku, mungkin ini merupakan satu alasan untuk anda tidak makan dan mulakan diet. setiap kali anda makan nasi, cuba ingat yang sekarang makanan tak cukup, so kene makan sikit dan jangan membazir. mungkin ia menjadi satu ajaran yang baik kepada kita semua. ye la. setiap yang terjadi tu ada hikmahnya. Allah nak tunjuk sesuatu la tu untuk kita ambil pengajaran. akhir kata, jangan membazir ketika makan dan berjimat la kalau makan tu. baik untuk perut dan iman. sekian.

makan beras untuk menjadi lebih sihat dan meninggikan risiko untuk dapat molar pregnancy

Comments

jetjetsemot said…
wow..terkesan aku dengan kata-kata mama ko..kalu die bagi ko selipa jepun kat muke, aku pun nak join sekali..(walhal sebenanye aku akan lebih gelak kat situ)..

hoh..no wonder kat sni pun beras dah makin susa nak carik..demn..aku lapa~
ceh..selambe berkomplot ngan mama aku...lapa??..meh aku masak nasi utk ko..org cakap nasi yang aku masak best..tgk la air tangan sape kan..haha
She said…
haha..tetibe aku teringat.. aku penah tanam padi kat belakang umah nenek aku maser aku darjah 2.. petak padi aku bersaiz 1kaki x 1 kaki. aku buat 2 petak. hari2 aku siram dgb sebaldi air, padi aku cume survive 2 minggu..haha..
haha maksudnya ko takde skill nak tanam padi...tapi kalau menjadi la projek tanaman padi belakang umah ko mesti sekarang ko jadi tauke beras kan??...makcik kayo...
Anonymous said…
HA HA HA , ketawa sorang2 bila teringat citer ko ni.
MAMA tang beras memang very particular dari Grade (quality) hinggalah Stocknya (quantity).
Itukan MAMA.....
kepada anonymous:-

Mama kan high maintenance..kelas2 puan sri and datin2 gitu...mestilah particular skit..barulah Mama..

Popular posts from this blog

crush injury

just a ride

Bleach Frenzy