Misi

"kami overwork, understaff"

itu je alasan yang famous dan meluat yang aku dengar. apakah malang nasib aku pada 2 hari lepas, aku terpaksa mendengar satu perbualan yang menyakitkan hati, sampai aku ada abscess kat telinga, ENT bleeding, liver abscess, posterior anterior myocardial infarction complicated with cardiac tamponade and sepsis. tahap bengang grade 8.

my boss ada satu proposal. niat dia baik. aku amat setuju. nak buat satu study tentang thrombophlebitis incidence kat ward. everyday rounds dengan boss ni dia akan check setiap IV line yang ada, tengok ada merah ke tak. everyday kitorang akan jumpe patient ada thrombophlebitis.
so, mangsanya aku. aku dah siap paperwork nak tunjuk bende alah tu kat sister-in-charge, untuk sampaikan kat orang bawahannya (Nurses) untuk implement this. to help in filling up the form jer. Suster itu punye jawapan " i am not keen, we are understaff and overwork"

takpe lagi. my boss sabar je. suddenly timbul isu as if study tu nak menuduh all the nurses yang set the line yang menyebabkan thrombophlebitis. boss aku cakap, that is not the point. kita letak column the line was set by whom cume nak tau adakah line yang di set itu mendapat thrombophlebitis disebabkan bahan yang diberikan melalui line tu (ubat ke, drip ke etc) or sebab teknik mase nak cucuk tu tak sterile. suster cakap ada juga houseman yang set line. tapi dekat sarawak ni memang most nurses yang set line. ayat power suster tak hengat.

" Dr...you know houseman kat sarawak lucky tau sebab nurses yang set line. dekat KL, houseman yang set line"

HELLLO!!!!... cube pikir secara rasional. kat KL ada berape banyak houseman. satu houseman jaga berapa patient. kat sarawak 1 HO jaga sampai 10-20patients. aku kat medical dulu jaga 30patients. pastu nak buat referral, nak amik darah, nak clerking. kalau kitorang free memang kitorang boleh set line. ape hal je nak cucuk line tu. nak aku cucuk kat semua patient pun boleh. tapi korang la buat referral, korang buat discharge.
lagi, kalau dah nak trace result, old notes, xray pun kerje kitorang, ape gune attendant? kitorang yang berlari ke hulu hilir nak trace result, buat appointments, etc. korang buat ape? nursing care, TPR monitoring (yang name je monitor, amik je BP buta2, kalau BP 80/60 buat bodo. tak inform), nursing notes yang tulis macam buat cerpen pendek and bagi ubat(banyak kali aku tangkap nurse tak bagi ubat). pastu ade hati nak sound2 kitorang pasal kerje2 yang sepatutnya dilakukan oleh HO.

cuba pikir rakan2 seperjuangan sekalian. pukul 11am je, cuba tanye mane pergi most of the nurses gone? pergi trace result? pergi amik appointments? jawapannye, mereka akan ke pantry untuk Minum Pagi!. fine, as long as you really do your work, fine by me. HO leh? masih lagi terperangkap dalam timbunan kes note yang melimpah ruah.

korang penat? banyak kerje nak buat. EXCUSE ME!!. korang dalam satu hari kerje berapa jam.
shift pagi 7-2pm? pastu 2-9pm? ada 3 shift kan? maksudnya hanya beberapa hour je betul?
kitorang? HO yang dilayan setaraf magget ni? 36 hours and more. so takde alasan lagi.

lepas punya lama bertekak. lastly my boss asked whether she still wanted to proceed with the study and the answer was NO. Suster kerek tu boleh siap suruh my boss photostat kertas tu sendiri. dalam hati aku, patutlah nurses cam TTUUUUtttt

malam tadi waktu aku on call, ada patient collapse. makcik tu aku memula jumpe kat medical. masuk surgery untuk pembedahan. tak pernah selama aku resus patient, nurses boleh duduk kat nursing counter and pergi buat handover!!!!!
bile dah pronounce dead pun lambat je nurses tu nak clear kan pesakit itu.
ada lagi. aku ada 2 patient nak buat operation pada hari esoknye. aku dah prepare everything before aku balik. consent, blood investigations. semua dah ready. besok memang takde hal la sepatutnya. pastu pagi keesokan harinye. pukul 7am. nurse panggil aku. "Dr Wani, GSH form patient ni takde. dah kene panggil ke OT ni" aku cuak a. takkan takde. aku tanye dia. semalam mase check ada tak suruh HO oncall repeat the test. dia boleh jawab TAK. ya Allah. paham tak patient tu nak kene bedah? paham tak pembedahan dia tu mungkin akan berdarah2? kene la prepare GSH. ape ke bengap sangat. aku check balik kat dalam kes note. form tu ada kat belakang sekali. aku tak tau ape ke bende dia buat semalam. semalaman tido agaknye. makan gaji bute.

ntah la aku pun tak paham. semua ni masalah mentaliti and ATTITUDE. ko boleh bawak kuda gi tepi sungai minum air. tapi ko tak leh nak tukar kuda itu menjadi Prince William and pergi minum air di tepi sungai.

aku pun tak tau apakah fungsi hari jururawat itu. bak kate Pangie. "TAKDE MAKNENYE".
malas aku nak bertekak. ada nurses yang memang tip top la qualitynye. tapi yang hampeh bertimbun.

Comments

zarina hmg said…
Banyak-banyak bersabor Wanie.... Cheer up... Hidup Mesti Ceria Slalu ;)
Valjam Boyd said…
fungsi misi adalah untuk menyakitkan hati.. purposeless, non degradable objects..
iRyanti said…
dr wanie,
takutnyeeee nak kejeeee!

nway,all the best!

Popular posts from this blog

crush injury

just a ride

Bleach Frenzy