ghayo wey ghayo!!!

Even though sekarang dah raya hari ke 14......raya kan sebulan...mood masih lagi mood raya!!

1) Definasi Raya
As I grow up (really??..), raya has different meaning for me. Dulu setiap kali raya, memang seronok, tak sabar nak pakai baju raya, nak kumpul duit raya. Sekarang? After 27years of life? dah takde dah perasaan macam tu. Tak kesah pun kalau tak de baju raya, (lagi bagus, ada alasan aku pakai Tshirt and jeans balik kampung..hehe). Duit raya? Masih seronok jugak. Bukan sebab dapat duit raya, seronok bila bagi duit raya. It is time to pay back kan? But pening kepala woh kira budget. Time macam tu la selalu pikir kenapa la aku tak kaya, boleh petik je duit dari pokok. Hehe. Sekarang ni, raya adalah untuk aku berkumpul dengan family. dengan sepupu, sepapat yang tak kenal, yang kenal tapi lupa, yang baru kenal etc. Glad that aku ada family yang ramai. Babah je ada 11 adik beradik, tak masuk sepupu lagi. Family ibu lagi. Nice to hang out with them sebab bukan selalu berjumpe. And selalu ada problem pasal topic perbualan. Macam aku yg selalu kat hospital, tengok TV pun kadang2, apatah lagi berita, apa la yg nak dibualkan. Bila bukak topic hospital, terus aku bagi health consultation. Ma ika. Asalkan bercakap kan. Hehe. Dan!!....soalan paling famous tahun ni adalah!!..."berapa lama cuti?"...haha...better than..."dah ada belum?"....

2) Budak2 comel
kalau la aku ada kuasa magic, aku nak semua anak sedara aku yang masih comel dan nakal ni takkan membesar. Every year balik, korang makin tinggi and makin remaja. kenape ha? kenape??????. Seronok dengar dorang bercerita. Memang lawak habis. Aku bagi duit raya extra kalau dorang dapat puji aku..hahaha....dorang happy, aku happy, aku pun pokai...

3) Mama
Since the stroke and expressive dysphasia, Mama dah tak jaga vanity dia lagi macam dulu. Kalau dulu, kalau tudung mama tu tak berat 3kg dgn manik, tak lip lap, jangan harap mama nak pakai. Tudung and baju kene matching. Pastu make up tak lupe. at least bibir tu ada color sikit. 2 tahun berturut mama pakai tudung hitam (ikut style aku la plak kan), baju pun gelap. Tudung pun tudung lama. Aku cuba nak pakaikan mama lipstick. Dia berkeras taknak. "Dah nak mati dah. Bukan macam dulu". Mama oh Mama. I love you.

4) Baju Ibu
Haha. Ibu mesti bengang kalau aku bring this issue up. Tapi nak cerita jugak. Tahun ni kitorang memang tak plan pun nak pakai baju kaler same. Happened to be that aku pernah beli kain kat Kuching 2 tahun lepas and ibu baru buat baju tu this year. Warna choc. Baju raya aman, ami and ajat pun lebih kurang warna tu jugak. Pastu tetibe, babah nak jugak baju raya kaler lebih kurang same. So ibu pun kalut la nak cari baju untuk dia jugak. Ye la, takkan semua pakai baju choc sekali dia pakai baju merah. tak cun la kan. So kitorang pun cari la kat melaka and seremban. Bukan tak jumpe, tapi omak den ni cerewet bonar. bila tunjuk satu baju tu, ada2 je komen "simple sangat ni...ala ibu pun boleh buat...ni baju kurung je, nak kurung moden...ala batu ni jenis murah ni...." tapi takleh nak salahkan dia. Sebab, memang la standard dia kene tinggi sikit sebab dia pun buat baju kan. Next year, kene plan awal2. takyah penat cari baju raya last minute. Omak den o omak den. Love you Ibu.

5) Princess and Dato Lembaga
Haha..Ali aka Alisha Amanda kelas habis dressing macam princess. Bang Lan memang macam2. INgat anak dia tu anak patung main dress up macam tu. tapi memang comel giller!!!!!...Lepas tu kak Ina and family pulak baju hitam. Macam dato Lembaga da....

Makan memang best!!!!!!!!!!.....kene exercise wo lepas ni...buang semua lemak yang bergantung ini..ohoooiiii

Raya memang penat. Tapi happy. so berbaloi. Perasaan dia macam buat appendix yang punye la complicated, tapi akhirnye berjaya, patient balik dengan senyuman. Berbaloi baloi


Selamat Hari Raya!!!!

Comments

Popular posts from this blog

crush injury

Bleach Frenzy

just a ride