outburst


Aku ditimpa sial lagi. Hari-hari terakhir aku kat hospital ini memang asyik memang sentiasa dirundum malang. Hari ini lagi satu cerita sial.

Ada seorang pesakit ni baru masuk hospital semalam sebab ada diabetic foot ulcer aka kaki busuk. masalah pakcik ni, dia ada mutiple medical problem. baru je keluar hospital dengan ACS with APO (masalah jantung), pastu ada acute on chronic renal failure buat right IJC untuk dialysis(masalah buah pinggang), pastu kene intubate lak masa last admission on may. macam-macam la. pastu si anak lelaki dia cakap dia ada appointment untuk buat AvF kat private hospital arini. OK la. aku cakap kat si anak lelaki, since dah admit ni, nanti saya bagitau la doktor buah pinggang. nanti dia akan uruskan macam mana. sebab bende ni diluar kuasa kitorang. kami ni doktor tulang, so kami cuma manage kaki kamu sahaja, yang lain kami kene tanya pendapat yang lebih pakar dalam bidang tu la. so, setakat ni paham cerita ka? ok ha.Fair?


So, nephrologist pun buat la review, and dorang cakap kan proceed with operation kat private clinic since our side (mean the orthopeadic problem) plan to wait and see. No urgency for any surgical intervention yet. Up till this moment all these informations have been explained to the son yang jaga dia. Dia pun setuju if dapat, he himself boleh hantar the father pergi private hospital using their own transportation, even though we already explained to them that if transportation is a problem to them, we can arrange our ambulance to send them there. Then the drama begun.

Tetibe, Matron cari aku pasal this case. i was like, " wat the hell?". Rupanye si anak perempuan yang tak tau datang dari mana, pergi jumpe pengarah buat complaint. Dalam hati aku, " ape kene mengena aku dalam ini gambar?". Sebab aku yang tengok kes tu masa dia mula-mula masuk. aku pun..Fine!!.. Si anak perempuan ni tetiba tak puas hati sebab :-

1) kenapa nak buat kat private even though ayah dia dah masuk hospital
2) tetibe keluar issue yang kenapa haritu ada doktor call ayah dia and suruh dia datang SGH untuk buat AVF tapi mase tu dia tengah buat dialysis. Hence, seakan menyalahkan kami doktor tidak professional buat kerja sampai bapak dia terlepas peluang untuk buat AVF tu lebih awal.
3) kenapa nak suruh dorang yang hantar bapak dia pergi private, kenapa tak sediakan transport (which aku dah stated tadi yang kitorang bagi options tapi si anak lelaki setuju nak hantar sendiri)

So apa lagi, ada la babak-babak drama, tak puas hati, tinggikan suara. Aku mula-mula sabar lagi. aku clarify semua ni from nephro side sampai ke private hospital side. Semua aku call, even i talked to the surgeon myself sama ada all these informations yang that bitchy tu bagitau aku betul ke tak. In the end, the nephro side pun datang bagi penjelasan sendiri. That bitchy still tak puas hati sampai there were few statements yang dia buat tu aku rase macam nak tarik rambut dia sampai botak lepas tu bagi je penampar.

ok..ini jawapan our side to all the ketidakpuasan hatiya tadi

1)The waiting list untuk buat AVF kat hospital ni memanggggg lama. sebab ramai sangat....ada yang terpaksa pakai IJC berbulan-bulan untuk tunggu buat AVF. bukan kitorang tak nak buat. tapi memang kita dah cuba sedaya upaya. satu hari tu berapa banyak kes kita buat. so since korang tu berduit, apa salahnya buat kat private. even though masuk hospital arini, mana dapat nak buat terus macam tu. tak adil la kat orang lain yang tunggu lagi lama dari dia.

2) there are times masa hari operation tu ada certain case terpaksa dicancel atas sebab-sebab tertentu macam tak fit for operation ke, patient tak datang ke and therefore kitorang akan panggil those name next to the list atau pun patient lain yang duk tunggu untuk datang dan fill in the kekosongan. baik tak niat kami. tak membazir kan? - si anak perempuan tu tak nak dengar alasan ni. dia cakap dia tak kesah pasal kes orang lain, yang tunggu lama tak tunggu lama. yang penting pasal ayah dia. (dalam hati aku, kuang hajar punya perempuan, pelacur pun hati baik dari ko..ada aku kesah pasal bapak ko..memang kesah pun..)

3) ADIK KAU SENDIRI KATA OK MANGKUK...kitorang dah bagi options dan adik kau yang buat keputusan...so pehal lak nak salahkan kitorang. tanya a adik kau.

Pastu salahkan kitorang tak bagi tau dia semua ni. Not informing the family well about the condition of the father. KALAU KAU NAK TAU, DATANG LA JAGA BAPAK KAU EVERYDAY!!!...ni tak setiap kali tengok si anak lelaki je yang ada. ko pergi mana? so jangan a cari pasal.

Statement yang tak puas hati..dia leh cakap " THAT'S WHY YOUR PATIENTS DIE BECAUSE YOU ALL NOT PROFESSIONAL AND NOT COMMUNICATING WITH EACH OTHER!!"

Fuck you lady, don't let me see you again.

If kau tu professional tak payah nak menjerit-jerit dalam ward. Tak payah nak tuduh kitorang tak professional. Dia sendiri yang ada masalah komunikasi sesama sendiri antara adik beradik, nak salahkan kitorang. yang kesiannya sapa?. bapak kau jugak.

Bawak a jumpe pengarah. nak laporkan aku kat pengarah, pergi a!!..Amik nama aku, Nur Zawani Zainudin. Aku bukan buat apa-apa salah pun. Kalau dah betul, aku tak takut. so then ape je pengarah nak buat kat aku, nak hantar aku pergi kapit. memang aku nak gi kapit pun. So what?!!..

Ni la problem yang dapat sedara-mara patient yang konon-konon pandai, konon-konon besar and berlagak, tapi buat bising je lebih. Bak kata Emilda, aku setuju "I do believe in karma tu". Just wait for the karma to bite you on the ass.

Another bad encounter dengan matron. Bende-benda macam ni la yang demotivate kau nak jadi doctor. setiap bende yang kau buat langsung tak dihargai.

JANGAN BAGI AKU JUMPE KAU LAGI BITCH!!!!

Comments

Popular posts from this blog

crush injury

just a ride

Bleach Frenzy