Tak Paham



Kenapa?

Kenapa nak berbaik semula?
Ceritanya bermula di sini. Apabila seorang wanita itu diceraikan sebab lelakinya mempunyai perempuan lain dan mengabaikan tanggungjawab pada isteri dan anak. Dan wanita itu telah lama bersabar dengan kelakuan lelaki itu. Tapi bila dah sampai taknak teguq sapa, pastu still taknak ngaku salah dia yang ada perempuan lain walaupun seluruh Kuching dan kawasan sewaktu dengannya pun tahu, sampai aniaya anak sendiri ketika si ibu sedang berkerja keras, that's it la bro, tak payah nak panggil diri itu lelaki. Aku amat kagum dengan wanita ini yang sanggup tahan lama, makan hati sebabkan perangai lelaki dia yang psycho ni. mungkin sebabkan anak-anak yang masih kecil, wanita ini bersabar dan cuba nak selamatkan rumah yang takda tangga dah ni. i mean, kalau aku, lantak pi la, macam aku takleh nak jaga anak tu sorang2. nak sangat ngan betina tu, pi la. "ADA AKU KESAH!!!"..kalau aku la...

So, macam pepatah cakap, sikit sikit lama lama jadi bukit. Mungkin bila masalah yang mereka ada tu dari masalah yang simple pastu terus jadi masalah besaq dan sehingga ianya takleh nak dibendung lagi. Berkat doa yang tak henti2 dan sokongan dari orang lain, akhirnya si suami itu telah melafazkan cerai. So macam tu la.

TAPI. yang aku tak paham. ataupun persoalannya sekarang. Kenapa hang nak pi berbaik dengan lelaki tu balik? Kenapa nak layan lelaki tu kalau dia ajak keluaq? nampak sangat yang lelaki tu gila talak. Kenapa?
Kenapa?

Aku tak paham. Aku cuba masukkan kaki aku ke dalam kasut perempuan itu. Dan aku rasa, kenapa nak pakai kasut ni lagi kalau dah koyak? Buang la. kalau tak buang pun letak kat rak kasut biar berhabuk, buat kenangan ja. Beli je la kasut baru yang lagi cantik dan mahal dan of course yang tahan lama. Walau pakai macam mana pun kasut dia tu aku masih tak paham kenapa dia masih nak pakai kasut yang koyak itu.
Paham tak analogy aku?

Betul aku tak pernah ada serious relationship sebab aku kan hati kebal. Tapi, walaupun ikut perasaan apatah lagi ikut logic, kalau orang yang kita percaya dalam relationship tu belot, ingat senang ke dia nak jadi lurus balik? Luka mana yang tak tinggalkan parut?

Mungkin dia pikirkan tentang kebaikan anak2 macam mana kalau dia membesar tanpa ayah?. Bagi aku, aku tak mau anak aku dibesarkan dengan lelaki dayus dan bodoh macam tu. Aku nak cakap apa dengan anak aku bila besar nanti? yang ayah hang tu kaki perempuan? nak jadi role model? tak payah. Biar aku sendiri yg ajar anak aku supaya jangan jadi macam ayah dia.

Seriously wey, aku tak paham. tapi sapa la aku nak menghalang. Sapa la aku nak marah. Aku tak bagi sokongan la of course but aku tolong je la apa yang patut. Sendiri dah besar haih. BOleh pikir sendiri kan.

Lantak pi la..

Comments

Popular posts from this blog

crush injury

Bleach Frenzy

just a ride